Feestavond in "de Vrendenbarg" 28 november 2009 (Bijdrage Gerard, foto's Henk)
De jaarlijkse feestavond vond wederom plaats in het zaaltje "de Vrendenbarg". Omdat de club dit jaar 35 jaar bestaat, had Briget er voor gezorgd dat er feestelijk gebak voor iedereen klaar stond. En Wim, onze kersverse penningmeester, bleek zijn oude vak ook niet verleerd, zodat we later op de avond werden verrast met een slaatje en een overheerlijke bal gehakt. Tussendoor was het gezelligheid troef, lekker bijkletsen onder het genot van een drankje.
Henk Hu. had de foto's van de evenementen van de afgelopen paar jaar op zijn laptop verzameld en liet dat als een presentatie afspelen. Een goed idee, want bij de diverse foto's kwamen vanzelf de verhalen en belevenissen weer boven.
Vast onderdeel van de feestavond is de uitreiking van de bekers voor de clubtoercompetitie.
Voorzitter Wilco deed het woord en ging in een rap tempo naar de winnaar toe: Willy V. die een bijzondere winnaar is geworden,
want hij won voor de derde keer op een rij de 1ste prijs. Daarmee werd hij de gelukkige winnaar van de wisselbeker: gefeliciteerd.
Voor de komende seizoenen werd een nieuwe wisselbeker gepresenteerd: de "Henk Mentink" wisselbeker.
Bij de dames verzamelde Elly Hu. de meeste punten.
3e plaats
2e plaats
1e plaats
1e plaats
Daarna presenteerde Mariette (in afwezigheid van Joop) de uitslag van de "Cryptische Foto Zoektocht". De 6 eindwinnaars moesten kampen door een aantal vragen te beantwoorden; uitenindelijk bleven Jan O. en Henk T. over. Op de vraag "wat betekent BRAVOK?" wist Jan O het beste antwoord te geven en hij werd winnaar.
NB: BRAVOK voer je aan het begin van het seizoen uit, controleer banden, remmen, aandrijving, verlichting, olie en koeling.
Bennie had daar zo zijn gedachten over: en dan heb je vergeten te tanken zodat je nog niet kunt rijden . . .
Alle winnaars, van harte gefeliciteerd.
Laatste "officiele" gebeurtenis was de uitreiking van een enorme (!) braakbeker aan Willy V., voor zijn bewezen gedrag tijdens het Hemelvaart weekend.
De avond werd verder gevuld met gezelligheid en een dansje (toen de muziek eenmaal gevonden was).
Iedereen die er was en iedereen die heeft helpen organiseren: bedankt!
Aan dit uitje naar Leiden namen 11 personen deel.
6 mannen en 5 vrouwen gingen 's morgens om 9 uur vanaf Heezen op pad (2 leden haakten onderweg aan) en het ging daarna rechtstreeks naar het hotel in Leiden.
Daar aangekomen werd de motorkleding snel uitgetrokken en in het bagagehok opgeborgen.
Vervolgens ging het in twee groepen de stad in, nadat koffie en gebak achter de kiezen was.
De dames gingen in gezelschap van Henk T. winkelen, de anderen gingen onder de bezielende leiding van Henk Ho. aan het schat zoeken.
's Avonds ging men gezamenlijk eten en na een (1 ?) kroeg was het tijd om te gaan slapen, want het was een vermoeiende dag.
De terugtocht naar het hotel is naar zeggen met een grote omweg gegaan;
Joop beweerde dat hij de kortste weg wel wist maar op de één of andere manier was zijn GPS een beetje in de war.
De volgende ochtend werd na een lekker ontbijt de terugtocht naar de Achterhoek gemaakt met een toertocht door de vele dorpen op de Veluwe;
hopelijk is de zondagsrust niet al te veel verstoord door de ronkende motoren.
Thuisgekomen kon men terugkijken op een mooie tocht en verblijf met prima weer, kortom een fijn weekend met z'n allen.
Hintergartentreffen, 22/23 augustus 2009 (Bijdrage Gerard, foto's Henk Hu.)
Hintergarten 2009 ge-organiseerd door de familie Huurnink.
Dit was een bijzonder gebeuren: het treffen gedeelte vond midden in het dorp Toldijk plaats, op en rond het stekje van Henk en Elly.
Maar omdat hun tuin niet zo groot is, hadden ze de hulp ingeroepen van de plaatselijke basisschool.
Het schoolplein deed dienst als parkeerplaats voor de motoren, op de speelweide konden de overnachters hun tentje tikken.
Het treffen werd voorafgegaan door de traditionele toertocht, door Henk en Elly met met veel toewijding in elkaar gezet.
De rit van ongeveer 140km ging richting Salland,
in Lemelerveld was een stop en van daaruit ging het via de prachtige route over de Lemelerberg via Holten terug naar Toldijk.
Er reden maar liefst 13 motoren mee; het hadden er zelfs 14 kunnen zijn, ware het niet dat de motor van Andries op de valreep een kapotte accu had.
Andries en Lucy maakten gebruik van de duozit van Wilco en Henk T.
Ook oudgedienden Jan en Hennie Ankersmit hebben de rit meegereden en zij waren 's avonds eveneeens van de partij.
Terug in Toldijk stond in de enorme partytent de koffie al klaar en een poosje later werd ook de barbecue aangestoken.
Henk en Elly hadden naast een aantal buren ook enkele oud-leden uitgenodigd:
Olde Max, Ben (Pearl) en Jan Bij, wat resulteerde in een gemeleerd gezelschap en erg veel gezelligheid en oude verhalen.
De tap werd gretig gebruikt en er was voldoende andere drank in de koelkast. Het barbecue vlees was van hoog gehalte en zeer gevarieerd.
Het spreekt vanzelf dat het treffen tot in de late uurtjes doorging.
De volgende morgen werd een uitgebreid ontbijt geserveerd en in de schotelpan werden lekkere eieren gebakken.
Alles werd keurig opgeruimd en iedereen ging voldaan naar huis.
Elly en Henk: bedankt voor dit tot in de puntjes verzorgde Hintergarten Treffen. Wie volgt?
Motoravondvierdaagse KMC'95 Keijenborg 18 - 21 augustus 2009 (bijdrage Gerard)
Vier avonden toeren met KMC'95 vanuit de Velswijk, vanaf café Evers.
De Blijde Rijders vinden dit blijkbaar leuke ritten, want op de diverse avonden reden er zo'n 9 á 10 leden mee.
De ritten waren goed voorbereid (routebeschrijving Bol-Pijl en GPS) en de moeite waard.
Het was zeker de eerste 2 avonden fantastisch weer en de deelname zeer goed: rond de 130 (!) inschrijvers.
Op de 2e avond kreeg Henk Huurnink problemen met de accu van zijn motor.
Toen we, na de stop in Klarenbeek, met een paar man de motor aanduwden, kreeg Henk plotseling zo'n gang dat Willy Helmink languit over de straat erachteraan ging.
De 3e avond ging het Duitsland in, een verademing, want we hadden al weer de nodige verkeersdrempels verstouwd.
De laatste avond was weer in Nederland, de Liemers, en de pauzeplaats was op een voor ons bekend plekje: de "Panoven" in Oud-Zevenaar, waar je koffie met koek kon krijgen.
Terug bij café Evers konden we de traditie van brandend rubber (burn-out) en het rijden van een wheely door diverse enthousiaste coureurs ook nog meemaken.
Zie ook de website van KMC'95 voor meer foto's van dit evenement: http://www.kmc95.nl
Minitreffen, 20/21 juni 2009 (Bijdrage Gerard)
Jan O. was weer gastheer van het Minitreffen met 29 Blijde Rijders (incl. aanhang) en 6 Bitelukers.
De entourage en ravitaillering waren zoals altijd dik in orde. De regen mocht geen naam hebben, maar de barbecue van Cindy kon ook best bij Jan onder de carport staan.
En in de garage stond natuurlijk de tap en de koelkast, dus beter kon het niet.
Ook Martine kwam nog even (op krukken) kijken en van de gezelligheid proeven.
Toen het donker werd ging de vuurkorf aan en om het vuurtje ontstond een gezellige kring. Daarin kon je lekker je carbonaatje of salade oppeuzelen en ondertussen bijkletsen.
Dat ging weer door tot in de kleine uurtjes, waarna de overgebleven echte treffengangers hun tentje opzochten.
Rest nog iedereen, die dit heeft helpen organiseren, hartelijk te bedanken.
18e Gelderse Motoravondvierdaagse, 8-11 juni 2009 (bijdrage Gerard)
De serie ritten begon bijzonder veelbelovend: de eerste avond vertrokken maar liefst 83 deelnemers, waaronder 16 Blijde Rijders, voor de etappe van Neede naar Borculo.
Een mooie rit, rond Haaksbergen, Boekelo en prima weer.
De tweede avond was heel anders: door regen tussen 5 en 6 uur en het afhaken van menige NMC-er (wandelavondvierdaagse???), was de opkomst slechts 30 rijders.
Wij hebben de hele rit droog kunnen rijden met 11 Blijde Rijders. Over de rit zelf: ook goed in elkaar gezet, door mooi groen buitengebied en droog!
Daarna waren wij zelf aan de beurt, voor de rit naar Kranenburg: opnieuw 16 Blijde Rijders aan de start voor de door Jan O. uitgestippelde rit.
Hij kon er zelf niet bij zijn, maar mede-uitzetter Henk Hu nam tijdens de inschrijving het GPS gedeelte voor zijn rekening.
De totaaldeelname viel mee, 43 rijders durfden de rit aan, ondanks toch weer dreigende regen. Bennie O vond het zelfs zo dreigend, dat hij 10 minuten na de start al weer terug was bij Heezen.
Daar heeft hij 20 minuten gewacht en is toen toch nog weer op pad gegaan. Het was natuurlijk een prima rit van bijna 100Km.
De laatste etappe werd door VAMC georganiseerd en ging terug naar Neede: deze etappe telde 39 deelnemers, waarvan er 12 Blijde Rijder waren.
Het totaal aantal deelnemers bedroeg na 4 avonden 97, een redelijk aantal voor een geslaagd evenement.
Alle clubs, deelnemende Blijde Rijders en niet in de laatste plaats de uitzetters: bedankt voor de opkomst en het vele werk.
FIM Rally, 25-30 mei 2009
Zoals al gemeld was een aantal deelnemers aan het Hemelvaartweekend doorgereden naar Kroatië, waar o.a. Henk en Inge, Hugo en Mariette het gezelschap kwam versterken.
Deze grote delegatie Blijde Rijders kwam naar Zadar, om daar het FIM spektakel mee te maken. Daar werd, zoals van tevoren al werd gehoopt, de "competitie" voor de grootste club gewonnen en mochten we daarvoor de bijbehorende beker in ontvangst nemen.
De organisatie was prima in orde en ook het weer was, behoudens één flinke regenbui, perfect voor een mooi verblijf in Kroatië.
Voor de terugreis via Slovenië werd gekozen om over de Tauern Pas te rijden: dat was een keuze met gevolgen, want daarboven lag nog vers gevallen sneeuw en was het echt wel koud. Maar de taaie Blijde Rijders hebben e.e.a. goed doorstaan en zijn veilig weer thuis gekomen.
Hemelvaartweekend 21-24 mei 2009 (bijdrage o.a. Andries)
Een hele club Blijde Rijders is afgereisd naar Bullay aan de Moezel, waar een heerlijk weekend werd doorgebracht.
Het vertrek om 11 uur met voorop toerleider Jan O., werd gevolgd door een mooi stuk toeren.
De route ging via Elten, een stukje A3 tot aan Rees, daarna via diverse Land- en Bundesstrassen en vervolgens de A57, A1, A61 en eraf bij Altenahr.
Even langs de Nurburgring en via Cochem was de aankomst in Bullay rond 5 uur in de middag, het bier stond koud.
Bier was zoals wel vaker één van de centrale thema's van het verblijf; de consumptie daarvan schijnt niet alle leden even goed te zijn bevallen.
Het weer was prima wat uitnodigde tot leuke toertochten in de omgeving op vrijdag en zaterdag. De "Hexenhaus" accommodatie was ook goed in orde, er kon lekker worden gegeten en in de kelder konden de sterksten ouderwets een pintje pakken.
Zondag ging een aantal van de deelnemers huiswaarts en een ander deel ging verder naar de FIM Rally, waarover later meer.
9e PR-Rit, 10 mei 2009 (foto's Gerard)
Het is altijd weer spannend hoe het weer zich houdt en hoeveel deelnemers er zullen verschijnen.
Het weer was prachtig, kon niet beter op deze moederdag, maar we hadden toch liever iets meer deelnemers gehad:
29 motorrijders, individueel en van diverse clubs en nog eens 19 Blijde Rijders verschenen aan de inschrijftafel.
De voorbereiding was goed en we konden de deelnemers in elk geval een prachtige rit aanbieden. We kregen dan ook weer zeer positieve reakties en dat is toch altijd fijn voor het vele werk dat er in gaat zitten.
Dit jaar hadden we de route ook weer op GPS aangeboden, dat viel in goed aarde bij veel van de deelnemers.
De route, uitgezet door Joop en Henk M., voerde de rijders ver de Achterhoek in over zoveel mogelijk kleine, idyllische weggetjes en ging vervolgens de grens over, een stuk Duitsland in. Daar was ook een pauzegelegenheid besproken in Gasthaus "Zum Hirsch", waar veel deelnemers even konden genieten op het terras.
Uiteindelijk ging het natuurlijk terug naar cafe Heezen, waar de deelnemers na een goede 180 km nog even konden uitblazen op het zonovergoten terras.
De uitzetters en ook Jan O. en Henk Hu. voor het afhandelen van het GPS gebeuren: bedankt voor een perfecte rit.
Eigen Toertocht, 3 mei 2009 (foto's Briget)
9 Blijde Rijders namen aan deze rit deel. Henk en Elly hadden een route op de Zumo gezet, richting het rivierengebied.
Het werd een leuk middagje toeren, over smalle dijkjes en mooie weggetjes.
Er werd met een pontje overgevaren en bij Doornenburg werd koffie gedronken.
Met een GPS als leidraad blijft het overigens oppassen: de Zumo wil je dan wel eens het weiland insturen,
waar de koeien er maar vreemd van opkeken, dat die rare motorrijders zonodig een doodlopende inrit in wilden rijden.
De originele route werd na wat gedraai en gekeer weer opgepakt en er werd nog diverse kilometers genoten.
Batavierenrit, 19 april 2009 (bijdrage Gerard)
Zondag 19 april, een prachtige zonnige dag staat te wachten en ook de
motor staat startklaar voor de Batavierenrit van MC Asom uit
Zevenaar.Meer leden hadden er zin in getuige het feit dat we met 13
motoren aan de start verschenen. Dat zou later nog een staartje
krijgen.
Inschrijven dan maar en de route in ontvangst genomen. Die zag er goed
voorbereid uit: duidelijke letters en uitgebreide aanduidingen.
Eerst nog een bak koffie en dan maar vertrekken vanaf het clubhuis van
MC Asom.
Henk Ho. had de route in zijn GPS unit gezet en hij begon als
voorrijder. Later op de route moest Willy V. het nog kort overnemen met
de papieren routebeschrijving, toen de GPS van Henk in de war raakte
(in de route heen-terug zat een overlapping en daar ging het even mis).
De route ging eerst richting Babberich en duitse grens.
Prachtige mooie weggetjes en rustig toerend, genietend van het lekkere
weer, waren we al snel een eind op weg en passeerden we o.a. Huthem,
Netterden, de Heurne, continue rijdend in het mooie grensgebied met
Duitsland.
Bij Café Bruggink besloten we te stoppen voor een korte
pauze, maar de
maag knorde ook al een beetje. Dus toen we eenmaal in de terrastuin
zaten, werden al gauw ballen gehakt, frites of pannenkoeken besteld.
Daarna ging het verder en weer de grens over, een verademing qua
rijden: geen drempels, het was rustig op de weg dus kon je echt
genieten en een beetje om je heen kijken en de route was gevarieerd
door dorpen en buitengebied.
In de buurt van Klein Reeken werd nog bij
een tankstation gestopt voor een tankbeurt en een ijsje. Vervolgens
reden we zo geleidelijk aan via o.a. Brunnen, Haldern, Bienen etc. weer
terug naar de Nederlands grens.
Tot aan Elten was de groep nog bij
elkaar, maar daarna ging het even mis: midden in Elten moesten we
rechtsaf, maar een paar rijders dachten het beter te weten en gingen
rechtdoor naar Zevenaar. Uiteindelijk troffen we elkaar weer bij het
clubhuis van Asom.
En daar kwam het staartje: de secretaris werd
verzocht te poseren voor de fotograaf, nadat hij een beker voor
grootste deelnemende club in ontvangst had genomen. De secretaris is
echt een beetje kippig, want toen hem vervolgens werd gevraagd het
uitslagenbord nog eens goed te bekijken, zag hij verder niets
bijzonders. Maar wat bleek: hij kon de beker voor deelnemer met oudste
motor (Suzuki GS 850 1981) ook nog in ontvangst nemen.
Bepakt en bezakt
ging het daarna huiswaarts, waar we moe maar voldaan na ca. 290km
rijplezier de motor weer in het hok zetten.
MC Asom, bedankt voor de
prima rit (59 deelnemers) en ook onze eigen voorrijders, bedankt om ons
op sleeptouw
te nemen.
Op de website van MC Asom staan inmiddels een aantal foto's van deze toertocht: http://www.mc-asom.com
Puzzelrit, 5 april 2009 (foto's Gerard)
Dit programmaonderdeel van onze toerkalender zorgt altijd voor de
nodige hilariteit.
Wat zullen de uitzetters weer voor vernuftige vondsten hebben bedacht,
om de deelnemers mee te verrassen (= het bos in te sturen)?
Joop en Willy hadden ons gevraagd naar Kings Place in Doesburg te
komen, waar de start was. De opkomst was met 13 motorrijders goed, het
weer was prima en elke 5 minuten kon er een deelnemer starten.
Vanuit Doesburg ging het al snel het buitengebied in, waar een voor het gevoel gemakkelijke puzzelroute was uitgestippeld.
Orienteringspuntje hier, routebordje daar, kwa snelheid goed op schema, oh opvanger: goed of fout, wat zal het zijn?
"Man op paard"??? Paardenkoppen bestaan niet, zijn natuurlijk paardenhoofden, hangslot aan een paal niet over het hoofd gezien.
Halverwege de route een groene controle-vlag, maar links van de weg, toch maar doorrijden.
Een rondje op een rotonde bij een industrieterrein in aanleg in Duiven en dan is de vlag toch aan de rechterkant te vinden.
Een korte pauze, waarin Joop wat (strik)vragen stelde en tijd voor een foto (van de latere winnaar).
Daarna het tweede deel van de route met nog een aantal
orienteringspunten, die achter heggen en struiken waren verstopt,
evenals toch een behoorlijk aantal routebordjes naar later bleek.
Uiteindelijk toch nog een orienteringspunt gemist en daarna met een
flinke omweg terug naar Kings Place.
Toen iedereen terug was begon het wachten op de uitslag, onderwijl de
ervaring met elkaar vergelijkend: heb jij die 'E' gezien, ja wel 2.
Later bleek dat er eentje fout was. Joop gaf eerst uitleg hoe het had
moeten zijn en ja, de 'Q' stond daar echt vlak na de afslag. Daarna
kwam hij met de uitslag: 1. Johan B, gedeeld 2. Henk M. en Erik B.
Het was weer een prachtige middag, Joop en Willy bedankt voor het vele
werk wat er in is gaan zitten.
Lenterit Hamove, 22 maart 2009 (foto's Henk Hu.)
8 Blijde Rijders hebben deze rit gereden, maar liefst 248 km lang. De
Hamove had een mooie en gevarieerde route uitgestippeld, die een heel
eind Duitsland in ging. De weersgesteldheid was redelijk, hoewel het
fris was. In de buurt van Oberhausen werd een menu van soep en
Apfelstrudel geconsumeerd.
Willy V. reed weer voorop en deed dat beter dan sommige GPS apparaten
van plan waren. Over GPS gesproken: ondanks het feit dat de secretaris
de GPS coördinaten van het Hamove gebouw in de vorige notulen had
vermeld, schitterde Bennie door afwezigheid.
Eigen Toertocht, 8 maart 2009 (foto's Henk Hu.)
Willy V. nam de taak van voorrijder op zich, en hij leidde de 9 andere
deelnemers op deze eerste toertocht van het seizoen.
Doordat Willy enigszins achter "de neuze an reed", kwam hij op een
gegeven ogenblik zowaar in een zandweg terecht; zeer tegen zijn
principes in. En ook andere deelnemers waren not amused, Willy mag de
motor van Henk T. komen poetsen.
Maar al met al is er toch zo'n 130 km getoerd, ri. Doetinchem,
Varsseveld en een stukje Duitsland in, waar in Elten slappe koffie de
rijders niet helemaal blij maakte. Maar voor de foto kon er nog wel een
lachje af. Willy, bedankt voor de mooie rit.
Excursie Baksteenfabriek "de Bylandt" Tolkamer, 28 februari 2009 (bijdrage Gerard)
Zo'n 26 deelnemers (Blijde Rijders en introducés) weten nu hoe
echte bakstenen en straatklinkers worden gemaakt, zowel vroeger als in
het heden.
Het eerste deel van de excursie was in de huidige fabriek in Tolkamer,
waar we na ontvangst en een bakje koffie met een video uitgebreid
werden geïnformeerd.
Daarna nam productieleider Colin Ferguson ons mee op een tournee door
de fabriek, waar grote ovens en indrukwekkende robots de productie
hebben opgestuwd tot 100 miljoen stenen per jaar.
Klei wordt uit eigen putten en uit Duitsland gehaald en bij de fabriek
opgeslagen, om daarna te worden gemengd, bewerkt en gebakken.
Vervolgens ging het gezelschap naar de "Panoven" in Oud-Zevenaar, waar
een lunch klaarstond. De Panoven is een receatieoord, gesitueerd rond
een oude steenfabriek.
Toen we helemaal gelaafd naar buiten gingen, kregen we van de
enthousiaste oud-directeur Jan Willemsen uitleg over de
voorgeschiedenis van de Bylandt. Dat was niet mis: vanaf je twaalfde
moest je mee de toenmalige fabriek in om kleivormen, die lagen te
drogen, te kantelen. De productie werd toentertijd in de zomer
voorbereid (drogen van de klei) en in de winter werden de ovens
opgestart en de stenen gebakken.
Tegenwoordig is in de Bylandt de productie nagenoeg volcontinue, en worden voornamelijk straatklinkers gefabriceerd.
Joop, bedankt voor het organiseren van deze erg leuke excursie (smaakt
naar meer) en ook een bedankje aan Colin Ferguson en Jan Willemsen voor
hun enthousiasme en gastvrijheid.
Boerenkoolwandeltocht, 22 februari 2009 (bijdrage Briget)
Deze door Briget georganiseerde tocht voerde de 12 deelnemers (2
introducés) naar het bos bij Hummelo over het landgoed nabij de
vroegere "bollenvelden", de wandeling was ca. 4,5 Km lang en erg mooi.
Daarna togen de deelnemers naar Herfkens, waar boerenkool met allerlei
soorten vlees in rijke hoeveelheden werd geserveerd. Briget, bedankt
voor de prima organisatie.
Jaarvergadering 2009, 23 januari 2009 (foto's Gerard)